Pada tugasan kali ini, saya diminta untuk menghasilkan 1 flash file yang mengandungi beberapa scene.
Berikut adalah flash file saya hasil gabungan beberapa scene.
Aktiviti 1
Aktiviti 2
Untuk menghasilkan flash file yang sebegini, beberapa langkah harus diikuti..
1. SCENE 1
![]() |
interface untuk scene 1 |
Bahagian 1 (menghasilkan huruf bergerak)
- Setelah anda membuka aplikasi flash file anda, anda akan berada di Layer 1 dan frame 1.
- Rename kembali Layer 1 anda kepada perkataan Banner.
- Dengan menggunakan Rectangle Tool, lukis segiempat seperti yang dikehendaki.
- Seterusnya, masukkan layer baru.
- Insert ----> Timeline ----> Layer
5. Rename kembali Layer 2 anda kepada perkataan Learning.
6. Dengan menggunakan Text Tool (T) , taipkan huruf pertama pada perkataan yang ingin ditulis.
- contohnya: anda ingin menulis perkataan Learning.
- Taipkan huruf 'L'
- Insert ----> Timeline ----> Keyframe
- tekan kekunci F6 pada keyboard
Bahagian 2 (menghasilkan background oren bergerak)
- Masukkan Layer baru.
- Rename Layer 3 kepada textbg.
- Pada frame 1, lukiskan satu bulatan dengan menggunakan Oval Tool (O)
- Kemudian, masukkan keyframe pada keyframe 20.
- Padamkan gambar bulatan dan gantikan dengan gambar splash.
- gambar splash boleh dihasilkan dengan menggunakan konsep Tracing Images With The Onion Skin Tool.
7. Kemudian
- right-click -----> create shape twin
Bahagian 2 (menghasilkan perkataan yang boleh di link ke scene lain)
- Masukkan Layer baru.
- Rename Layer 4 kepada addition.
- Dengan menggunakan Text Tool, taip perkataan 'topic 1 : addition' .
- Seterusnya, anda harus menukarkan perkataan tersebut ke dalam bentuk button.
- right-click pada perkataan 'topic 1 : addition'----> convert to symbol ----> namakan sebagai addition dan pastikan anda memilih type : button ---->ok
6. Masukkan action script untuk setiap button seperti berikut :
on (release) {gotoAndPlay("Scene 2",1);
}
Bahagian 3 (menghasilkan imej papan hitam bergerak)
- Masukkan Layer baru.
- Rename Layer 7 kepada image.
- Pada frame 1, Import image dari save file.
- file ----> import ----> import to stage
5. Klik pada mana-mana frame antara frame 1 hingga frame 10, right-click dan create motion tween.
6. Ulang langkah 4 pada frame 20 dan condongkan papan hitam ke kanan pula.
7. Ulang langkah 5 antara frame 10 hingga frame 20.
Bahagian 4 (menghasilkan button end)
- Masukkan Layer baru.
- Rename Layer 8 kepada stop button.
- Pada frame 1, Import image dari save file.
- file ----> import ----> import to stage
- Seterusnya, anda harus menukarkan imej tersebut ke dalam bentuk button.
- right-click pada imej tersebut----> convert to symbol ----> namakan sebagai end dan pastikan anda memilih type : button ---->ok
on (release) {gotoAndPlay("Scene 5",1);
}
2. SCENE 2
- Untuk memasukkan scen baru:-
- windows ----> Other Panels ----> scene
- Scene baru akan muncul dengan nama Scene 2
- Masukkan imej dan perkataan seperti berikut menggunakan teknik-teknik yang dipelajari pada kelas sebelum ini.
- Setiap motion dibuat dalam layer yang berbeza.
Bahagian 1 (menghasilkan button back)
- Masukkan Layer baru.
- Rename Layer tersebut mengikut nama yang sesuai.
- Pada frame 1, Import image dari save file.
- file ----> import ----> import to stage
- Seterusnya, anda harus menukarkan imej tersebut ke dalam bentuk button.
- right-click pada imej tersebut----> convert to symbol ----> namakan sebagai back dan pastikan anda memilih type : button ---->ok
- right-click ----> action ----> masukkan coding berikut :
}
6. Untuk mengelakkan scene dari looping, action stop harus dimasukkan.
- create new layer ----> righ-click atas mana-mana frame ----> action ----> masukkan coding berikut :
7. Drag icon stop sehingga ke frame terakhir.
3. SCENE 3 & SCENE 4
![]() |
scene 3 |
![]() |
scene 4 |
- Untuk Scene 3 dan Scene 4, langkah seperti scene 2 diulang.
4. SCENE 5
![]() |
Add caption |
- Untuk scene ini, anda perlu menggunakan animation technique.
- insert ----> new symbol ----> name : rabbit , type : movie clip
- file ----> import ----> import to stage ----> ambil 1 saja gambar rabbit ----> ok
- kembali ke scene 5 ----> drag movie clip rabbit from library
- gerakkan rabbit menggunakan motion tweening
No comments:
Post a Comment