Tuesday, 4 October 2011

WEEK 4 : Scene by Scene

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera..
Pada tugasan kali ini, saya diminta untuk menghasilkan 1 flash file yang mengandungi beberapa scene.
Berikut adalah flash file saya hasil gabungan beberapa scene.

Aktiviti 1


Aktiviti 2


Untuk menghasilkan flash file yang sebegini, beberapa langkah harus diikuti..

1. SCENE 1
interface untuk scene 1
  
     Bahagian 1 (menghasilkan huruf bergerak)
  1. Setelah anda membuka aplikasi flash file anda, anda akan berada di Layer 1 dan frame 1.
  2. Rename kembali Layer 1 anda kepada perkataan Banner.
  3. Dengan menggunakan Rectangle Tool, lukis segiempat seperti yang dikehendaki.
  4. Seterusnya, masukkan layer baru.
    • Insert ----> Timeline ----> Layer    
                                             atau
     
    klik pada button Insert Layer
       5Rename kembali Layer 2 anda kepada perkataan Learning.
       6.  Dengan menggunakan Text Tool (T) , taipkan huruf pertama pada perkataan yang ingin ditulis.
    • contohnya: anda ingin menulis perkataan Learning
    • Taipkan huruf 'L'
       7.  Kemudian masukkan new keyframe
    • Insert ----> Timeline ----> Keyframe
                                       atau
    • tekan kekunci F6 pada keyboard
        8.  Ulang langkah 6 dan 7 sehingga selesai semua huruf yang diinginkan.


     Bahagian 2 (menghasilkan background oren bergerak)
  1. Masukkan Layer baru.
  2. Rename Layer 3 kepada textbg.
  3. Pada frame 1, lukiskan satu bulatan dengan menggunakan Oval Tool (O)
  4. Kemudian, masukkan keyframe pada keyframe 20.
  5. Padamkan gambar bulatan dan gantikan dengan gambar splash.
    • gambar splash boleh dihasilkan dengan menggunakan konsep Tracing Images With The Onion Skin Tool.
      6. Klik mana-mana frame antara keyframe 1 hingga 20.
      7. Kemudian
    • right-click -----> create shape twin

     Bahagian 2 (menghasilkan perkataan yang boleh di link ke scene lain)
  1. Masukkan Layer baru.
  2. Rename Layer 4 kepada addition.
  3. Dengan menggunakan Text Tool, taip perkataan 'topic 1 : addition' .
  4. Seterusnya, anda harus menukarkan perkataan tersebut ke dalam bentuk button.
    • right-click pada perkataan 'topic 1 : addition'----> convert to symbol ----> namakan sebagai addition dan pastikan anda memilih type : button ---->ok
      5.  Ulang langkah 1 hingga 4 untuk perkataan 'topic 2 : subtraction' dan 'topic 3 : multiplication'.
      6.  Masukkan action script untuk setiap button seperti berikut :
                        on (release) {gotoAndPlay("Scene 2",1);
                                              }

     
     Bahagian 3 (menghasilkan imej papan hitam bergerak)
  1. Masukkan Layer baru.
  2. Rename Layer 7 kepada image.
  3. Pada frame 1, Import image dari save file.
    • file ----> import ----> import to stage 
     4.  Klik pada frame 10, masukkan keyframe (F6), ubahkan posisi imej papan hitam condong ke kiri
     5Klik pada mana-mana frame antara frame 1 hingga frame 10, right-click dan create motion tween.
     6.  Ulang langkah 4 pada frame 20 dan condongkan papan hitam ke kanan pula.
     7.  Ulang langkah 5 antara frame 10 hingga  frame 20.


     Bahagian 4 (menghasilkan button end)
  1.  Masukkan Layer baru.
  2. Rename Layer 8 kepada stop button.
  3. Pada frame 1, Import image dari save file.
    • file ----> import ----> import to stage 
  1. Seterusnya, anda harus menukarkan imej tersebut ke dalam bentuk button.
    • right-click pada imej tersebut----> convert to symbol ----> namakan sebagai end dan pastikan anda memilih type : button ---->ok
     5.  Masukkan action script untuk button tersebut seperti berikut :
                        on (release) {gotoAndPlay("Scene 5",1);
                                              }


    2. SCENE 2
    • Untuk memasukkan scen baru:-
      • windows ----> Other Panels ----> scene
    • Scene baru akan muncul dengan nama Scene 2
    • Masukkan imej dan perkataan seperti berikut menggunakan teknik-teknik yang dipelajari pada kelas sebelum ini.
    • Setiap motion dibuat dalam layer yang berbeza.

           Bahagian 1 (menghasilkan button back)
    1. Masukkan Layer baru.
    2. Rename Layer tersebut mengikut nama yang sesuai.
    3. Pada frame 1, Import image dari save file.
      • file ----> import ----> import to stage 

    1. Seterusnya, anda harus menukarkan imej tersebut ke dalam bentuk button.
      • right-click pada imej tersebut----> convert to symbol ----> namakan sebagai back dan pastikan anda memilih type : button ---->ok
         5.   Masukkan action untuk membolehkan button back berfungsi.
      • right-click ----> action ----> masukkan coding berikut :
                          on (release) {gotoAndPlay("Scene 1", 1);
                           }

         6.  Untuk mengelakkan scene dari looping, action stop harus dimasukkan.
      • create new layer ----> righ-click atas mana-mana frame ----> action ----> masukkan coding berikut :
                          stop();
         7.  Drag icon stop sehingga ke frame terakhir.



    3. SCENE 3 & SCENE 4
    scene 3


    scene 4

    1. Untuk Scene 3 dan  Scene 4, langkah seperti scene 2  diulang.


    4. SCENE 5

    Add caption
    1. Untuk scene ini, anda perlu menggunakan animation technique.
      • insert ---->  new symbol ----> name : rabbit , type : movie clip 
      • file ----> import ----> import to stage ----> ambil 1 saja gambar rabbit ----> ok
      • kembali ke scene 5 ----> drag movie clip rabbit from library
      • gerakkan rabbit menggunakan motion tweening

    No comments:

    Post a Comment